مرا به خاطر داشته باش
آغاز به کار

سلام؛ قدمتان روی چشم/ ممنونم از اینکه کلیک رنجه فرمودید، خواهشمندم چند دقیقه با حوصله و دقّت، نکات زیر را بخوانید:

1) قبل از هرگونه فعالیتی در سایت، و برای اینکه خسته نشوید و بتوانید از وقت بیشتر استفاده کنید، این مطلب " آشنایی با فضای سایت " را بخوانید.

2) اگر میخواهید، پیام یا مطلبی که برای سایر بازدیدکنندگان نیز مفید است، را برایم ارسال کنید، از طریق بخش پرسش و پاسخ اقدام نمایید.

3) سوالات خودتان را از لینک "ارسال پرسش" ثبت نمایید، و برای آگاهی از پاسخ، ظرف چند روز آینده، مجدداً به سایت مراجعه نمایید.

4) قبل از ثبت سوال و یا درخواست مشاوره، کمی در سایت گردش کنید، شاید، پاسخ سوال شما در سایت مطرح شده باشد.

5) حتما نظرات خودتان را در ذیل هر مطلب، ثبت نمایید، تا اطلاع ثانوی، لینک "تماس با من" غیر فعال است و تمامی سوالات را از طریق لینک "ارسال پرسش جدید" ثبت نمایید.

6) برای ثبت هرگونه پیام، یا نظری در این سایت، باید، ثبت نام کنید. (لینک آن بالای تصویر من، موجود است) "راهنمای عضویت"

7) امتیاز دادن به یادداشتها و مطالب باعث میشود که دیگران را در خواندن مطالب مفیدتر یاری کنید، چه خوب است که بعد از استفاده از مطالب، به این نکته توجه فرمایید.

8) اگر دسترسی به اینترنت برایتان دشوار است، پیشنهادم این است که به لینک "عضویت در سامانه پیامکی" مراجعه کنید.

9) از اخلاق پسندیده این است که، مطالب را بدون ذکر منبع، منتشر نکنید، رعایت این مساله، نشانه حسن رفتار و شخصیت شماست و ما را در ترویج معارف دینی، یاری می کند. 

با تشکر فراوان از شما مخاطب محترم و نازنین

یا علی

پیوندها
مجتمع مذهبی فرهنگی امام رضا علیه السلام - تهرانپنل پیامک رایگانپیکس بلاکشبکه تبلیغدفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله)پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبریمرکز مدیریت حوزه علیمه خراسانطلبه پاسخگورادیومونسبک زندگی موسسه راه روشنمدرسه علمیه سیادت خراسانعضویت در سامانه پیامکی 3000872030

معضل اساسی جامعه، بی تفاوتی . . .

معضل اساسی جامعه، بی تفاوتی . . .

شاید با مطالعه عنوان این یادداشت با خودتون بگویید، نخیر معضل اساسی گرانی است و مشکلات اقتصادی مردم و غیره، اما صبور باشید و با شکیبایی ای یادداشت را تا به انتها بخوانید.

 
بی تفاوتی را می توان به جند معنا تفسیر کرد، در تمام زمینه ها و مسائل روزمره زندگی، مثلا اینکه زباله ای روی فرش اتاقت افتاده باشد، و برایت فرقی نکند که آن را درون سطل زباله بیندازی یا نه؟!؟! و یا اینکه برایت فرقی نکند که لباست اتوکشیده باشد یا نه، اینها مثالهایی در سطح پایین برای بی تفاوتی است، که بزرگترین آفت در شخصیت بیشتر انسانها می باشد، بی تفاوتی در کارهایی که زیاد مهم و ضروری نیستند، و یا شخصی هستند، که اگر این مشکل حل شود بسیاری از اختلاف ها برطرف می شود، منشاء بسیاری از مشکلات در تعاملات اجتماعی همین تفاوت های خُرد تربیتی است، که از کودکی سرچشمه می گیرد، خانم یا آقایی که زیر یک سقف زندگی می کنند، هر یک از این منظر اگر با هم تفاوت عمیقی داشته باشند، مثلا یکی از طرفین شدیدا حساس باشد، و از کنار هیچ مساله ای بی تفاوت رد نشود، و بر عکس دیگری که بی تفاوت محض است، این دو بسیار روابطشان با تنش است، و خوب است که والدین در تربیت فرزند و کودک به این نکته توجه داشته باشند که کودکشان بی تفاوت به قضایا و مسائل پیرامون خودش بار نیاید. بلکه از اوائل سنینی که قوه تشخیصش فعال می شود، او را به گونه ای تربیت کنند که برایش نظم و بی نظمی فرق کند، تمیزی و کثیفی، نظافت و ژولیدگی و . . . این مراحل اولیه حساس بودن به صورت متعادل و در حدی که مورد تایید عرف باشد، خوب است و اگر زیاد از حد باشد تبدیل به یک مشکل روحی و فکری به نام "وسواس فکری" می شود، یک مثال بارز مثلا خانمی چند بار رومیزی را مرتب می کند و گوشه ای از آن را می کِشَد تا دقیقا دو طرف لبه های پارچه که از میز آویزان است، مساوی باشند و برای این کار به قدری وقت صرف می کند که نیاز نیست و از آخر مطابق میلش تمام نمی شود، این وسواس فکری هم در تمام زمینه ها، درد بی درمانی است که برخی از انسانها گرفتارش می شوند. بی تفاوتی به این معنا یک خصوصیت رفتاری در شخصیت انسان است.

معنای دوم بی تفاوتی:

اما بی تفاوتی در باورها و اعتقادات، مثلا شخصی برایش فرقی نمی کند که نماز بخواند یا نه، روزه بگیرد یا نه، و اساسا اعتقادی به بودن اینها نداشته باشد و بدون هیچ حساسیتی از کنار این قضا رد شود. این معزل دیگر زیرمجموعه مباحث تربیتی نیست بلکه یک مرض فکری است و در مرحله اندیشه، شخص باید به ارزش باورهایش پی ببرد تا به انجام آنها تن دهد.

اما آنچه که مقصود من است، بی تفاوتی در مسائلی است که وجه امتیاز ما با سایر موجودات است. می خواهم این نکته را بدون هر گونه تاثیرپذیری از دین و عقل و فقط بر اساس فطرت اثبات کنم، اینکه انسانی برایش فرقی نکند که همسرش با چه ظاهری در جامعه ظاهر شود، و یا اینکه در روابط اجتماعی خود و خانواده اش، بدون خط قرمز و محدودیت، تعاملات اجتماعی اش را ادامه دهد.

این بی تفاوتی معضل اخلاقی است، و منشاء آن می تواند ضعف اعتقاد باشد یا کمبود اگاهی و علت اصلی آن تاثیرپذیری از دیگران است. یعنی در برخورد با سایر انسانها این حساسیت از بین می رود.

سبب اصلی برای طرح این مبحث این است که بسیاری از موارد در جامعه دیده می شود که این بی تفاوتی با تمام معانی یا مراتبش علت اصلی تضییع حقوق و سایر مشکلات است و از طرفی دشمن به صورت خاموش این رویه را با ظاهری زیبا در قالب مدرنیته و پرهیز از امُّل گرایی، در ارزش ها وارد کرده است، و باعث شده تا میزان پایبندی به این تقییدات و التزامات تا درصد بالایی در بین جوانان و مردم جامعه پایین بیاید. به عنوان مثال اباحه گری که در شبکه های اجتماعی بسیار مورد تبلیغ قرار می گیرد، در یک صفحه ای دیدم که خانمی از مخاطبش و دوستانش این سوال را پرسیده بود که در هنگام بی حوصلگی چه کاری انجام می دهی؟ (1- سیگار 2) گوش دادن موسیقی 3) قدم زدن 4) تماشای فیلم 5) نوشیدن مشروب 6) خرید کردن 7) تلفن زدن به دوستان و . . .) در این نوشته نوشیدن مشروب را امری عادی در کنار سایر کارها قرار داده است و اگر شخصی به این امر ایراد بگیرد، به او انگ امُّل گرایی می زنند و به ناچار مخاطب مجبور می شود برای حفظ جایگاه در جمع به صورت ناخودآگاه گزینه "نوشیدن مشروب" را انتخاب کند تا اولا کلاس خودش را حفظ کند و ثانیا: مورد اتهام از سوی دوستانش قرار نگیرد و . . . و تاثیر حقیقی این مساله در جایی است که به صورت ناخودآگاه در ذهن این شخص این اباحه گری ریشه پیدا می کند و رشد می یابد و واقعا در جایی که شرایط فراهم باشد، اگر بی حوصله باشد و مشروب نیز موجود باشد به جهت اشاعه اباحه گری و بی تفاوتی آن حساسیتی را که برای استفاده نکردن از مشروب و پرهیز از آن قبلا داشت تا درصد قابل توجهی کاهش پیدا می کند و منجر می شود تا یک عمل ناشایست صورت بگیرد.

این مساله نیاز به توضیح بیشتر و ارائه مثال در تمام موضوعات و مباحث دارد، و بستر اصلی آن که وجه امتیاز اصلی دین ما با سایر ادیان است، امر به معروف و نهی از منکر است، این واجب فراموش شده به تعبیر حضرت آقا، که اگر در جامعه رواج پیدا کند، تلنگری است برای ارتقاء حساسیت های رفتاری اچتماعی و عاملی برای از بین رفتن بی تفاوتی در تمام مسائل، اینکه دو سیاستمدار مطرح کشور ما به جان هم بیفتند، و به یکدیگر بی احترامی کنند، منشاءش در بی تفاوتی اعتقادی است نسبت به سفارش امام خامنه ای مبنی بر حفظ همدلی و آرامش قبل از انتخابات، که متاسفانه هیچ یک از طرفین توجهی نداشتند که این مساله باعث خشنود ساختن دشمنان نظام است، و در پی آن تحقیر شدن ملت و جمهوری اسلامی.

این بی تفاوتی است که منشاء تمام مشکلات است، ان شاء الله که در تعیین برنامه های زندگی با کمی حساسیت قدم برداریم.

یا علی

و من الله التوفیق فی جمیع الامور

امتياز شما :
 
۲ راي
ارسال :
۱۳۹۱/۱۱/۱۶
بازديد :
۱۴۶۴ مرتبه
نظرات
محمد جواد   »   ۱۳۹۱/۱۱/۲۶ ۱۷:۰۲
۰-+۰

ببخشید سوال داشتم ان قسمت اولی که تصاویر رد می شدند را چگونه به سایتتان اوردید اایا به درد وبلاگ هم می خورد؟

پاسخ مدیر سایت

این بخشی از طراحی سایت است و نمی دانم که در وبلاگ ها موجود است یا نه و به درد آنها می خورد یا نه؟ طراح سایت، اینگونه طراحی کرده اند.